Hvor kan jeg få hjælp?

Her kan du finde information om, hvor i kommunen du kan henvende dig, hvis du har brug for hjælp eller ønsker svar på spørgsmål om din/jeres situation.

Demenskoordinatorer

Demenskoordinatorer i Aabenraa kommune vejleder og støtter dig, der har demenssymptomer  eller er ægtefæller/samlever og pårørende til en, der har symptomer på demens.

Demenskoordinatorer kan hjælpe med:

• Støtte og rådgivning i forhold til de forandringer, der sker i hverdagen.
    • Samtaler med personen med demens og pårørende - både sammen og hver for sig.
    • Vejlede i, hvordan hverdagen kan tilrettelægges struktureret og forudsigelig, så der fortsat kan leves et aktivt liv.
    • Støtte og vejledning om hvordan der kan søges både private og kommunale tilbud til f.eks. hjemmepleje, dagtilbud, trænings tilbud, aflastning, mad udbringning, plejebolig m.m.
    • Koordinerer aftaler mellem samarbejdspartnere
    • Etablerer pårørende grupper, aktiviteter i nærområder m.m.

Hvis du har spørgsmål, er du og dine pårørende velkomne til at kontakte demenskoordinatorerne.

Telefon til demenskoordinatorer: 21 67 64 79
    Telefontid: Mandag, tirsdag og torsdag kl. 9-11

Aktivitetskoordinator for yngre med demens

Mange tænker nok på ældre, når de hører om demens. Men sygdommen kan ramme yngre helt ned til 30 års alderen. I Aabenraa Kommune har vi ansat en aktivitetskoordinator til konkrete aktiviteter for yngre (under 65 år). Aktivitetskoordinatoren kan hjælpe med:

• At støtte de yngre mennesker med demens og deres pårørende i at deltage i eksisterende aktiviteter med fokus på deres behov,
    • At starte nye aktiviteter op i samarbejde med målgruppen, frivillige og demenskoordinatorerne,
    • At finde tilbud som yngre mennesker med demens kan deltage i,
    • At være med til at skabe et fællesskab og netværk.

Hvis du vil vide mere eller har ideer til aktiviteter for yngre med demens, er du velkommen til at kontakte aktivitetskoordinator Pia Kim Christensen på telefon 24994708 eller mail pkol@aabenraa.dk

Demenskonsulent

Har du spørgsmål til kommunens generelle indsatser på demensområdet, er du velkommen til at kontakte demenskonsulenten: Tanja Franck på telefon 20159105 eller mail tfra@aabenraa.dk

Øvrige kontakt muligheder:

Der er også mulighed for at få hjælp andre steder. Vi har samlet andre relevante kontaktoplysninger - klik nedenfor for at finde kontaktoplysninger og hvad du kan få hjælp til hvor.

Hvor kan jeg få hjælp

Visitation og rehabilitering kan hjælpe dig med ansøgning om hjælp i hjemmet til f. eks: rengøring, personlig pleje, strukturbesøg, aflastning og meget mere. Se yderlige info her.

Borger.dk er borgernes samlede digitale indgang til den offentlige sektor. Du kan her bl.a. læse og ansøge om:

Fremtidsfuldmagt

Værgemål

Demenslinjen er en telefontjeneste under Alzheimerforeningen.

Tlf.: 58 50 58 50. Telefontid: mandag & torsdag kl. 9:00 til 19:00 og øvrige hverdage kl. 9:00 til 15:00.

Demenslinjen hjælper med spørgsmål om alt inden for demens: Demenssygdomme, undersøgelse og behandling, personlige spørgsmål samt sociale og juridiske forhold.

Man kan være anonym, hvis man ønsker det og rådgiveren har tavshedspligt. Demenslinjens rådgivere er kompetente fagpersoner med stor erfaring indenfor demensområdet.

Klik her for at læse mere om Alzheimerforeningens demenslinje.