Chat med os Chatten er lukket
Kontakt os på
73767676
eller
send en mail til post@aabenraa.dk

Nødkald

Nødkaldet giver dig mulighed for i nødsituationer at tilkalde hjælp. Et nødkald kan hjælpe dig til at føle dig tryg i dit hjem.

    Hvad er nødkald

    Nødkaldet består af en sender, som du bærer om halsen eller på armen, og en modtager der er placeret centralt i dit hjem.
    Ud over nødkald vil du få installeret en låseadgang på din adgangsdør, så vi kan komme ind til dig ved behov.

    Hvem er berettiget til et nødkald

    For at få tildelt et nødkald skal du have en midlertidig eller varig funktionsnedsættelse.

    Vurdering af berettigelse af et nødkald sker altid ud fra en individuel og konkret vurdering, og tildeles altid efter behov.

    Ejer du og benytter du en mobil telefon til opkald uden for hjemmet, og kan du fysisk havde din telefon med rundt i hjemmet, vil du som hovedregel ikke være berettiget til nødkald.

    Hvis du ikke selv kan betjene en mobiltelefon, men kan betjene et nødkald, vil det blive vurderet om du:

    • Har dokumenteret øget risiko for fald eller
    • Har en smerteproblematik der gør, at du skal have mulighed for at få fat i Sygeplejen.
    • Du skal kunne anvende et nødkald på forsvarlig vis.

    Ved gentagende brug af nødkald uden grund, kan det medføre en genvurdering af dit behov for nødkald.

    Hvis du kan betjene en mobiltelefon og dermed ikke er berettiget til et nødkald, kan du få udleveret døgntelefonnummeret til Sygeplejen eller hjemmeplejen. Derved er det muligt at få fat i en af kommunens sygeplejersker eller hjemmehjælpere, hvis du har behov for hjælp, inden næste planlagte besøg i hjemmet.

    Hvem hjælper dig ved behov for hjælp

    I forbindelse med opsætningen af nødkaldet vurderes det, hvem der skal svare på dit nødkald. Kaldet kan enten gå til den hjælpergruppe, der kommer i dit hjem, eller til den sygeplejegruppe du er tilknyttet.

    I forbindelse med et opkald vil du komme i kontakt med en sygeplejerske eller en hjælpergruppe via nødkaldet. Har du behov for personstøtte eller hjælp i hjemmet, kan du forvente, at der kan gå op til 45 min., inden personalet ankommer til dit hjem.

    Brug for at vide mere

    Du kan læse serviceinformationen i højre side eller kontakte HjælpemiddelHuset hvis du har brug for yderlig information.

     

    Kontaktinfo

    HjælpemiddelHuset

    Telefon: 73 76 76 76
    Mail: HjaelpemiddelHuset@aabenraa.dk

    HjælpemiddelHuset har telefontid kl. 8.30 -12.00 på alle hverdage undtagen onsdag.

     

    HjælpemiddelHusets adresse er:

    HjælpemiddelHuset
    Brunde Øst 10
    6230 Rødekro

    Fandt du siden nyttig?

    Del denne side med verden eller bare en ven på Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn eller mail.

    Aabenraa Kommune Skelbækvej 2 6200 Aabenraa tlf: 7376 7676 fax:  7376 7677 post@aabenraa.dk cvr.nr.: 29189854 find ean-nummer

    Borgerservice - bestil tid