Bisidder og parts­repræsentant

Du må gerne inddrage andre i din sag – her er reglerne for partsrepræsentanter og bisiddere

Partsrepræsentant

Som part i en sag har du på et hvilket som helst tidspunkt ret til at lade dig repræsentere af en anden person. 

Hvis du lader dig repræsentere af en anden, får din partsrepræsentant samme rolle som dig i sagen, herunder dine rettigheder og pligter. 

Det betyder, at Social & Sundhed herefter skal kommunikere både med dig og din partsrepræsentant. Derfor sender vi en kopi af alt materiale til din partsrepræsentant samtidig med, at vi sender det til dig. 

Derudover vil din partsrepræsentant have ret til at deltage i alle samtaler i forbindelse med din sag, og partsrepræsentanten vil have ret til at bede om aktindsigt i din sag og til at udtale sig i din sag. 

Selv om du har en partsrepræsentant, skal du stadig selv medvirke til sagens behandling. 

Hvis du ønsker at lade dig repræsentere af en anden, kræver det et skriftligt samtykke, som du nemt kan sende med selvbetjeningsløsningen, som du finder øverst på siden.

Du kan også vælge at udskrive en samtykkeerklæring, udfylde den manuelt og sende den direkte til Social & Sundhed. Blanketten finder du under relaterede sider.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage.

 

Bisidder

Som part i en sag har du på et hvilket som helst tidspunkt ret til at lade dig bistå af andre. Det vil sige, at du har ret til at have en person med dig f.eks. til møder på kommunen. 

Hvis du vælger at have en bisidder med, er det fortsat dig selv, der er ansvarlig for at varetage din sag. Bisidderen er alene moralsk eller praktisk støtte, så du f.eks. har en at drøfte indholdet af et møde med bagefter. 

En bisidder har ingen rettigheder og må som udgangspunkt ikke deltage aktivt på dine vegne. I praksis kan din bisidder dog deltage aktivt f.eks. på et møde, hvis du og kommunen vurderer, at det er hensigtsmæssigt. 

Hvis en bisidder opfører sig forstyrrende, kan vedkommende blive bedt om at forlade lokalet, hvis det er nødvendigt for at gennemføre mødet på en hensigtsmæssig måde.

 

Flere oplysninger

Vi håber, at denne korte gennemgang har givet dig et klart overblik over dine muligheder.

Hvis du har brug for yderligere information, kan du kontakte din sagsbehandler.

Kontaktinfo

Visitation & Rehabilitering

Telefon: 7376 7676

Telefontid:
Mandag-fredag kl. 8-13 (onsdag er der lukket)

Alle medarbejdere i Visitation & Rehabilitering har personlig træffetid dagligt fra 8.30-9.30 (onsdag lukket)

Medarbejdere i Boligadministrationen har personlig træffetid mandag, tirsdag og torsdag fra 8.30-9.30 og fra 13-14, fredag fra 8.30-10 (onsdag lukket)

Hvis du ikke har mulighed for at kontakte Team borgerindgang i telefontiden, er du velkommen til at kontakte os på mail til:
POST-vogrborger@aabenraa.dk. Så vil vi svare på din henvendelse hurtigst muligt og senest på førstkommende hverdag.

Postadresse:

Visitation & Rehabilitering
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa