Vejledning til istandsættelse af bevaringsværdige bygninger

Ejer du en bevaringsværdig bygning bør du værne om de arkitektoniske og kulturhistoriske værdier, som gør den til noget særligt.
Det er derfor også vigtigt, at træffe de rigtige beslutninger, når man istandsætter facader og udskifter fx vinduer, døre, og tage.
Kort sagt handler det om at istandsætte bygningen med respekt for det oprindelige.

I forbindelse med at Aabenraa Kommune er udpeget til Kulturarvskommune, er der udarbejdet en række vejledningsark med råd og anbefalinger til istandsættelse af de enkelte bygningsdele.

Tryk på det enkelte link nedenfor for at læse mere, eller find den samlede vejledning i kolonnen til højre. Det er også muligt at få et trykt eksemplar ved henvendelse til Planafdelingen i kommunen.

A. Lovgivning og Økonomi
    herunder lidt om fredede- og bevaringsværdige bygninger, mulighed for rådgivning og økonomisk støtte

B. Tage
    herunder tegltage, rygninger, brandkamme, inddækninger, undertag, skifertag, og kobber- og blytage

C. Skorstene
    herunder type og inddækning

D. Kviste og tagvinduer
    herunder type og inddækninger

E. Skotrender, tagrender og nedløb
    herunder inddækninger ved mur

F. Beklædninger
    herunder type og detaljer

G. Bindingsværk og bulkonstruktion
    herunder konstruktion og betegnelser

H. Facader og ydervægge
    herunder murværk, mørtler, forbandt og stik, sokler, sokkelpuds, pudsede facader, overladebehandling og facadedekorationer

I. Vinduer
    herunder typer og beslag

J. Døre og porte
    herunder typer

K. Overfladebehandling - Linoliemaling
    herunder afrensning, maling og farver

L. Smedejern og støbejern
    herunder murankre, Vinduesbeslag, båndhængsler, låger og gelændre

M. Udvendige trapper
    herunder afvisersten

N. Butiksvinduer

O. Skiltning

Vejledningen er udarbejdet af Jørgen Overbys Tegnestue i samarbejde med Aabenraa Byhistoriske Forening og Museum Sønderjylland.

Vejledningen kan med fordel suppleres med de særskilte stilblade.