Gå til hovedindhold

Aabenraa Kommune logo

Erhvervsejendomme i BBR

Ny og mere detaljeret registrering af erhvervsejendomme i BBR

Indhold

    Ejere og administratorer af erhvervsejendomme får brev fra SKAT

    Fra november 2016 til marts 2017 sender SKAT breve til ejere og administratorer af erhvervsejendomme i Syd- og Sønderjylland. Det sker for at indsamle nye og mere detaljerede oplysninger om erhvervsejendommene til Bygnings- og Boligregistret (BBR). 

    Fra april 2017 til oktober 2018 fortsætter indsamlingen af oplysninger til BBR i de øvrige landsdele. 

    BBR Erhvervsservice

    For at hjælpe ejere og administratorer med registreringen af oplysningerne om deres erhvervsejendomme har SKAT etableret BBR Erhvervsservice, der hjælper til med registreringen. 

    Er du ejer eller administrator af en eller flere erhvervsejendomme skal du ikke selv foretaget sig noget, før I bliver kontaktet af BBR Erhvervsservice i SKAT eller får en ny BBR-meddelelse. 

    Hvad skal oplysningerne bruges til?

    De oplysninger, der bliver registreret i BBR, kan blive brugt som en del af grundlaget for den fremtidige ejendomsvurdering af erhvervsejendomme. 

    BBR bruges i mange sammenhænge

    Oplysningerne i BBR bruges både af offentlige myndigheder, forsyningsselskaber og private virksomheder, som fx ejendomsmæglere, forsikringsselskaber og realkreditinstitutter. 

    Ejere og administratorer af erhvervsbygninger bruger oplysningerne fra BBR i forbindelse med indgåelse af nye erhvervslejemål eller salg af ejendomme.

    Faktaboks

    Registreringen af nye og mere detaljerede oplysninger i BBR om erhvervsejendomme berører ca. 250.000 ejere og administratorer i hele landet – de har tilsammen ca. 730.000 erhvervsbygninger.

    Hvornår foregår registreringen?

    SKAT gennemfører indsamlingen af oplysninger i perioden november 2016 til oktober 2018. Det sker region for region: 

    • Syd- og Sønderjylland - november 2016 – marts 2017
    • Midtjylland - maj 2017 – september 2017
    • Hovedstadsområdet, Bornholm og Fyn - august 2017 – december 2017
    • Nordjylland - november 2017 – marts 2018
    • Sjælland, Lolland og Falster - februar 2018 – juni 2018
    • Opsamling på uafsluttede sager i hele landet - juli 2018 – oktober 2018. 

    Ajourføring

    SKAT står for kontakten til ejere og administratorer i forbindelse med indsamlingen af de nye og mere detaljerede oplysninger om erhvervsejendomme. Ajourføringen af oplysninger i BBR sker herefter i kommunen, hvor erhvervsejendommen ligger. Når ajourføringen er gennemført får ejer eller administrator en opdateret BBR-meddelelse.

    Er du i tvivl om BBR-anvendelseskategorien for dine bygninger, kan du benytte dig af skemaet Nye BBR-anvendelseskategorier, som ligger under relaterede sider.

    Har du fået brev fra SKAT vedr. registrering af erhvervsejendomme i BBR, kan du kontakte BBR Erhvervsservice i SKAT på 72 22 28 47.