Klager over gener fra virksomheder

Både små og store virksomheder kan genere omgivelserne. Gener i form af støj, røg eller lugt opstår oftest når virksomhederne ligger i nærheden af boligområder.

Selvom en del virksomheder og aktiviteter er reguleret af miljøgodkendelser eller andre miljøregler, kan der opstå gener for de omkringboende.

Gener på grund af fejl

Nogle gener skyldes uheld eller opståede fejl. F.eks. kan en slidt kompressor pludselig støje mere end vanligt eller et defekt støvfilter kan forårsage støvnedfald i omgivelserne.  Disse gener kan ofte løses hurtigt, hvis du henvender dig direkte til virksomheden og fortæller om problemet.

Sæsonafhængige gener

Nogle aktiviteter foregår på bestemte årstider. Der kan så være ekstra aktivitet på virksomheden som f.eks. kan give mere trafik eller anvendelse af andre maskiner i en periode. Spørg virksomheden hvor længe aktiviteterne står på.

Påvirkningerne kan også opleves anderledes, hvis du selv ændrer aktiviteter. I sommerperioden, hvor du måske opholder dig mere udendørs eller har åbne vinduer, bliver du måske mere opmærksom på støjen fra virksomheden.

Gener på grund af ændrede forhold

Når virksomheder udvider eller ændrer produktion eller indretning, kan påvirkningen af omgivelserne ændres, så der opstår gener ved de omkringboende.

Ændringer i omgivelserne udenfor virksomheden kan også have indflydelse på den måde virksomheden opleves på i omgivelserne. Hvis du eller en nabo f.eks. fjerner en hæk, en mur eller en tilbygning, kan støjen fra en nærliggende virksomhed pludselig opleves som generende. Det er forhold som virksomheden ofte ikke har indflydelse på.

Miljølovgivningen indeholder grænseværdier for f.eks. støj, støv, lugt og forskellige kemiske stoffer. Grænseværdierne skal sikre at der ikke er sundhedsskadelige påvirkninger for beboere nær virksomheder. Det er vigtigt at være opmærksom på at grænseværdierne ikke er så lave, at virksomheden ikke kan mærkes i omgivelserne.

Aabenraa Kommune kan medvirke til at mindske gener, der skyldes overtrædelse af miljøreglerne.