Gå til hovedindhold

Aabenraa Kommune logo

Ejerskifte i forbindelse med salg af ejendom

Man skal være opmærksom på ejendomsskattebilletten ved ejerskifte.

Indhold

    Pr. 1. januar 2024 overgår opkrævning af grundskyld til Skat. Det betyder, at kommunen fremover kun vil sende en bidragsopgørelse ud, der indeholder rottebekæmpelse, skorstensfejning mm.

    Fra den 1. januar 2024 opkræver kommunen ejeren for bidrag vedrørende hele året. Det vil sige, at det er ejer af ejendommen pr. 1/1 som er tinglyst, der modtager regningen for bidrag, uanset om der senere på året sker ejerskifte.

    Ejerskifte efter denne dato skal håndteres i forbindelse med refusionsopgørelsen.

    Ejerskifte sker bagudrettet en gang årligt ved årskørslen, hvor bidragsopgørelserne for det efterfølgende år dannes. Sker der ejerskifte i november og december, vil bidragsopgørelsen stadigvæk være tilknyttet til ejeren før kørslen af bidragsopgørelsen. Det er ikke muligt at lave ejerskifte i denne periode, derfor vil sælger stadig være ansvarlig for at betale for det efterfølgende år. Det skal ligeledes indgå i en refusionsopgørelse.

    Sælger bliver automatisk afmeldt betalingsservice, når ejerskiftet bliver registeret.