Transport til læge og speciallæge

Du kan i visse tilfælde få dækket dine udgifter til transport, når du skal til læge og speciallæge.

Som udgangspunkt skal du selv sørge for transport til læge og speciallæge. I visse tilfælde kan du få bevilget fribefordring eller få et tilskud, hvis du er medlem af sygesikringsgruppe 1 og opfylder ét eller flere af disse krav:

• Du er af helbredsmæssige årsager ude af stand til at benytte offentlig transport, Flextur eller eget transportmiddel.
    • Du er folkepensionist eller modtager førtidspension

Du kan søge om fribefordring eller tilskud til lægekørsel ved at udfylde og sende en ansøgning til Borgerservice. Du kan også læse mere under ”Ofte stillede spørgsmål”.

Til dig som har MitID

Du skal ansøge via selvbetjeningsløsningen.

Til dig som ikke har MitID

Hvis du ikke har MitID kan du søge manuelt. Du finder et skema i spalten "Relaterede sider", som du kan udfylde manuelt, printe ud og herefter sende ansøgningen som almindelig papirpost.

Hvis du er pensionist, kan du søge om fribefordring, hvis du på grund af din fysiske eller psykiske tilstand ikke benytte offentlige transportmidler.

Hvilken læge/speciallæge kan der køres til:

• Læge
    • Øjenlæge
    • Ørelæge
    • Hudlæge

Betingelser for kørsel:

• Du kan ikke få befordring til fysioterapeuter, kiropraktorer, tandlæger og fodterapeuter m.v.
    • Du kan kun bevilges befordring til egen læge eller nærmeste speciallæge.
    • Hvis du har egen bil eller kan benytte offentlige transportmidler, kan du ikke bevilges fribefordring.
    • Du kan ikke få bevilget fribefordring, hvis transport med taxa alene er nødvendig på grund af manglende adgang til offentlige transportmidler.

Ved speciallæge forstås eksempelvis øjenlæge, ørelæge, hudlæge mv.

Hvis du er pensionist har du ret til godtgørelse til nærmeste speciallæge hvis ...

• ... du er medlem af sygesikringsgruppe 1 og
    • ... du har en udgift tur/retur på over 25 kr. og

Godtgørelsen beregnes altid ud fra billigste offentlige transportmiddel. Dette vil sige billigste billetpris for det antal zoner som rejsen til nærmeste speciallæge udgør.