Beboerklagenævn
Du kan som lejer eller udlejer klage til Beboerklagenævnet, hvis der opstår lejemæssige uenigheder mellem dig og udlejer i almene boliger (boligforening) eller lejer.
Bor du til leje i en privat bolig, skal du klage til Huslejenævnet.
Beboerklagenævnet behandler uenigheder (tvist), hvis det vedrører
- Mangler ved indflytning
- Varsling af lejeforhøjelse
- Manglende vedligeholdelse
- Overtrædelse af husordensregler
- Varme- og vandregnskab
- Istandsættelse ved fraflytning
- Tilbagebetaling af depositum
- Mistet anciennitet
Beboerklagenævnet behandler ikke uenigheder om
- Opsigelse af lejemål
- Huslejens størrelse
Sådan gør du
Du skal skriftligt sende din sag til
Aabenraa Kommune
Beboerklagenævnet
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
eller via mail til Nævnssekretariatet
Du skal i din klage præcisere, hvad du ønsker Beboerklagenævnet skal behandle. Du skal vedlægge en kopi af din lejekontakt og relevant dokumentation.
Pris
I 2023 koster det 161 kr. at få behandlet din klage i Beboerklagenævnet.
Beløbet skal indbetales til vores bankkonto
Registreringsnr. 4394
Konto nr. 11961010
Beløbet skal indbetales inden din klage kan behandles i Beboerklagenævnet.
Ofte stillede spørgsmål
-
Oplysninger, der er relevante for nævnets afgørelse, bliver forelagt sagens parter til udtalelse.
I de tilfælde, hvor en part ikke giver oplysninger i sagen, kan nævnet træffe afgørelse i overensstemmelse med den anden parts påstand.
-
Der er stor forskel på, hvor hurtig en klage kan afgøres.
Det er ikke ualmindeligt, at der går 3-6 måneder før der er truffet en afgørelse i en sag.
-
Beboerklagenævnet består 3 personer.
Formanden for Beboerklagenævnet er jurist, og udpeges af Statsforvaltningen. De to øvrige medlemmer udpeget af Byrådet og repræsenterer henholdsvis lejer og udlejer.
I sager med social karakter deltager en person ved social viden.
Beboerklagenævnet har en sekretær, som er ansat i sekretariatet i Plan, Teknik & Miljø ved Aabenraa Kommune.
Beboerklagenævnet vælges for en 4 årig periode.
-
Du kan klage over Beboerklagenævnets afgørelse til Boligretten senest 4 uger efter du har modtaget nævnets afgørelse. Yderligere oplysninger kan du finde på Boligrettens hjemmeside.
-
Formand
Pernille Svindt Lentfer
Suppleant: Iben LeisnerLejerrepræsentant
Ketty Lorenzen Andersen
Suppleant: Morten BerdiinUdlejerrepræsentant
Jens Christian RaunSuppleant: Toke Arndal
Socialt sagkyndig
Kristian Jørgensen, Aabenraa KommuneSuppleant: Thomas Kjærgaard, Aabenraa Kommune
Kontaktperson
Janni Nielsen Enemark, assistent
Tlf.: 7376 7033 - jne@aabenraa.dk
Telefontid:
Mandag - onsdag: kl. 12.30 - 15.30
Torsdag: kl. 12.30 - 16.00
Fredag: Lukket for telefoniske henvendelser
Indtast navn og email for at modtage information omkring opdateringer på denne side