Fritidspas

Et fritidspas dækker kontingentet til en kultur- eller fritidsforening i Aabenraa Kommune på op til 1000 kr. pr. barn om året. Man skal være bosiddende i Aabenraa Kommune for at kunne søge om et fritidspas.

    Sådan søger du om et fritidspas til dit barn

    Du ansøger om et fritidspas ved at udfylde ansøgningsskemaet, som du finder her. Når du udfylder skemaet, skal du vide, hvilken forening aktiviteten hører til under, og hvad aktiviteten koster. Kender du ikke foreningen kan du anvende Aabenraa Kommunes Fritidsportal til at finde foreningen.

    Ved ansøgning kan man forvente: 

    • at man kan modtage op til 100% af det fulde kontingent det første år man søger fritidspas. Dog maximalt 1000 kr. pr. barn om året
    • At man kan modtage op til 50 % af det fulde kontingent det andet år man søger fritidspas.
    • At man ikke kan modtage fritidspas det tredje år man søger.

    Svartid

    Du modtager en kvittering, når du har sendt din ansøgning. Ansøgninger behandles løbende, og du vil få svar via mail. Der må forventes en svartid på 2 uger.

    Hvis du får tildelt et fritidspas, får foreningen også besked. Foreningen sørger herefter for at få kontingentet betalt af Aabenraa Kommune.

    Red Barnets fritidsguider i Høje Kolstrup

    Aabenraa Kommune udvider pr. 1/8 2016 målgruppen for fritidspas. Dette kan lade sig gøre ved hjælp af støtte fra Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration & Sociale Forhold.

    Aabenraa Kommune har derudover sammen med Red Barnet udviklet en fritidsguide funktion. I efteråret 2016 afprøves denne hjælp i Høje Kolstrup området. En fritidsguide er en frivillig voksen fra Red Barnet, som efter et møde med familien har kontakt til barnet og familien. Fritidsguiden har mulighed for at:

    • Huske barnet på at komme afsted til fritidsaktiviteten og opmuntre til at deltage.
    • Høre hvordan det går med fritidsaktiviteten, lytte og anerkende.
    • Hjælpe med at løse eventuelle problemer.

    Målgruppe

    Fritidspas gives pr. 1/4 2015 til børn fra 0. til 9. klasse og unge med tilknytning til SSP. Baggrunden for tildelingen af et fritidspas er økonomiske, sociale eller sundhedsmæssige udfordringer.

    Information til foreninger

    Når et fritidspas gives til et barn eller en ung, der ønsker at være en del af jeres forening, modtager jeres kasserer en mail med oplysninger herom.

    Når barnet/den unge er startet hos jer, skal I sende en elektronisk faktura til EAN nr. 5798005100805.

    Dette kan gøres via: https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/Digitaliseringsstyrelsen/NemHandel_Fakturablanket

    Herefter refunderes beløbet svarende til kontingentet.

    Deadline

    Kontingentopkrævningen skal sendes til Kultur, Plan og Fritid senest d. 31. december det år, fritidspasset er udstedt for at kunne blive refunderet.

    Ofte stillede spørgsmål

    • Et fritidspas giver økonomisk hjælp til betaling af kontingent i en kultur- eller fritidsforening i Aabenraa Kommune.

    • Fritidspas gives til børn fra 0. til 9. klasse og unge med tilknytning til SSP, der i fritiden af en økonomisk-, social- eller sundhedsmæssig årsag ikke er medlem af en kultur- eller fritidsforening.

      Ved ansøgning kan man forvente: 

      • at man kan modtage op til 100% af det fulde kontingent det første år man søger fritidspas. Dog maximalt 1000 kr. pr. barn om året
      • At man kan modtage op til 50 % af det fulde kontingent det andet år man søger fritidspas.
      • At man ikke kan modtage fritidspas det tredje år man søger.
    • Du udfylder ansøgningsskemaet. Efterfølgende modtager du en bekræftelse pr. mail. Denne sendes også til den valgte forening, som så fakturere det modtagne beløb til Aabenraa Kommune.

    • Et fritidspas er gældende for et år af gangen.

      Ved ansøgning kan man forvente: 

      • at man kan modtage op til 100% af det fulde kontingent det første år man søger fritidspas. Dog maximalt 1000 kr. pr. barn om året
      • At man kan modtage op til 50 % af det fulde kontingent det andet år man søger fritidspas.
      • At man ikke kan modtage fritidspas det tredje år man søger.
    • Fritidspasset kan bruges i alle kultur- og fritidsforeninger i Aabenraa Kommune. Du kan se en oversigt over foreningerne her. Derudover kan fritidspasset også bruges i kommunens kulturinstitutioner, såsom musikskole og billedkunstskole.

    • Fritidspasset kan ikke anvendes til kommercielt brug som private fitnesscentre, danseskoler og entré til svømmehal.

    • Når barnet/den unge er begyndt i foreningen. Skal foreningen sende en elektronisk faktura til EAN nr. 5798005100805.

      Du kan læse mere om dette og udføre en elektronisk faktura her: https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/Digitaliseringsstyrelsen/NemHandel_Fakturablanket

      Herefter refunderes beløbet svarende til kontingentet.

    Uffe Vind

    Kontaktperson

    Uffe Vind, kultur- og fritidskonsulent
    Tlf.: 7376 8972 - uv@aabenraa.dk

    Til borgere
    SSP-konsulent John Hansen,
    jhans@aabenraa.dk, tlf. 4033 3423


    Sidst opdateret 08.07.2016
    Fandt du siden nyttig?

    Del denne side med verden eller bare en ven på Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn eller mail.

    Aabenraa Kommune Skelbækvej 2 6200 Aabenraa tlf: 7376 7676 fax:  7376 7677 post@aabenraa.dk sikkerpost@aabenraa.dk cvr.nr.: 29189854 find ean-nummer