NemID bliver til MitID

Alle med NemID skal snart have MitID. MitID er dit kommende bevis for, hvem du er, når du logger ind, godkender handlinger eller har brug for at skrive under digitalt. Du kan bruge MitID til alt det, som du tidligere har brugt NemID til.

MitID bliver indført fra oktober 2021.

Du får besked, når du skal gøre noget
Du får MitID i din net- eller mobilbank, og du får automatisk besked dér, når det er din tur. Der kan godt gå lidt tid, da der er mange, som skal have MitID, men du skal ikke foretage dig noget, før du får besked.

Sæt tid af til at få MitID
MitID er dit bevis for, hvem du er på nettet. Derfor skal du igennem en række trin for at få det, så vi er sikre på, at dine oplysninger registreres korrekt. Sæt god tid af til det.

Gem NemID
Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID. Der kan i en periode være steder, hvor du stadig skal bruge NemID. Du får besked, når du ikke skal bruge NemID mere.

Sådan ser MitID ud
MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. De fleste vil få MitID som app, da det er en praktisk løsning. Men der vil være fysiske alternativer til dem, der enten ikke kan eller ønsker at bruge en app.

Fysiske alternativer til MitID appen:

  • MitID kodeviser - en lille, elektronisk enhed, der viser dig en engangskode.
  • MitID kodeoplæser - har en stor skærm, der viser dig en engangskode (til personer med nedsat syn).
  • MitID chip - du godkender ved at trykke på en knap på chippen (primært til personer, der har brug for at identificere sig mange gange i løbet af en dag, eller som arbejder med særligt følsomme personoplysninger).

MitID styrker sikkerheden
Med MitID udfases det fysiske nøglekort, som kan kopieres og dermed misbruges. Derudover kan du følge med i, hvad MitID bruges til (fx hvilken selvbetjeningsløsning du er ved at logge ind på), og så styrkes sikkerheden for, at andre ikke kan give sig ud for at være dig på nettet.

Du kan få hjælp
Der er altid hjælp at hente, uanset om det er i forbindelse med at få MitID eller efterfølgende.

For at få hjælp til at få MitID skal du som hovedregel henvende dig til din bank. Alternativt kan du hente hjælp hos Det samlede Supporttilbud, som er Erhvervsstyrelsens kundecenter, eller hos Borgerservice.

Når MitID er taget i brug kan du få hjælp i din bank eller hos Det Samlede Supporttilbud. Supporten træffes på support@MitID.dk eller på telefon 33 98 00 10. Åbningstider: Mandag til fredag kl. 8-20, weekender kl. 10-16.

Supporten træffes på support@MitID.dk eller på telefon 33 98 00 10.
Åbningstider: Mandag til fredag kl. 8-20, weekender kl. 10-16.