NemID bliver til MitID

Alle med NemID skal snart have MitID. MitID er dit kommende bevis for, hvem du er, når du logger ind, godkender handlinger eller har brug for at skrive under digitalt. Du kan bruge MitID til alt det, som du tidligere har brugt NemID til.

MitID bliver indført fra oktober 2021.

Du får besked, når du skal gøre noget
Du får MitID i din net- eller mobilbank, og du får automatisk besked dér, når det er din tur. Der kan godt gå lidt tid, da der er mange, som skal have MitID, men du skal ikke foretage dig noget, før du får besked.

Sæt tid af til at få MitID
MitID er dit bevis for, hvem du er på nettet. Derfor skal du igennem en række trin for at få det, så vi er sikre på, at dine oplysninger registreres korrekt. Sæt god tid af til det.

Gem NemID
Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID. Der kan i en periode være steder, hvor du stadig skal bruge NemID. Du får besked, når du ikke skal bruge NemID mere.

Sådan ser MitID ud
MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. De fleste vil få MitID som app, da det er en praktisk løsning. Men der vil være fysiske alternativer til dem, der enten ikke kan eller ønsker at bruge en app.

Fysiske alternativer til MitID appen:

  • MitID kodeviser - en lille, elektronisk enhed, der viser dig en engangskode.
  • MitID kodeoplæser - har en stor skærm, der viser dig en engangskode (til personer med nedsat syn).
  • MitID chip - du godkender ved at trykke på en knap på chippen (primært til personer, der har brug for at identificere sig mange gange i løbet af en dag, eller som arbejder med særligt følsomme personoplysninger).

MitID styrker sikkerheden
Med MitID udfases det fysiske nøglekort, som kan kopieres og dermed misbruges. Derudover kan du følge med i, hvad MitID bruges til (fx hvilken selvbetjeningsløsning du er ved at logge ind på), og så styrkes sikkerheden for, at andre ikke kan give sig ud for at være dig på nettet.

Her kan du få hjælp
Har du brug for hjælp til at få eller bruge MitID, skal du som hovedregel henvende dig til din bank.

Du kan også kontakte MitID supporten, som træffes på:
support@mitid.dk eller på telefon 33 98 00 10.
Åbningstider: Mandag til fredag kl. 8-20, weekender kl. 10-16.

Du kan også få hjælp i Borgerservice. Du kan kontakte os på tlf. 73 76 76 76 i vores normale åbningstider eller klik her for personlig betjening.

 

Kontaktinfo

Borgerservice

Telefon: 7376 7676
Mail: post.borgerservice@aabenraa.dk

Ovenstående e-mailadresse må ikke indeholde personlige oplysninger. Skal du sende personlige oplysninger sikkert kan du gøre det her fra e-Boks.

Hvis du har brug for personlig ekspedition, skal du forhånd have bestilt en tid inden du kigger forbi vores Borgerservice. Bestil tid her

OBS: Der er ændrede åbnings- og telefontider i juli og august.

Telefontid:
Mandag-fredag: kl. 8-12

Åbningstider i Borgerservice Aabenraa:
Mandag-onsdag kl. 10-15
Torsdag kl. 10-17
Fredag kl.10-14

Åbningstider i Borgerservice Bov:
Mandag, onsdag og fredag lukket.
Tirsdag kl. 10-15
Torsdag kl. 10-17

 

 

Supporten træffes på support@MitID.dk eller på telefon 33 98 00 10.
Åbningstider: Mandag til fredag kl. 8-20, weekender kl. 10-16.