Borgere med digital postkasse sparer kommunen for porto og papir
Mindre papir og færre penge til porto. Det er nogle af gevinsterne for kommunen, når borgerne opretter en digital postkasse på borger.dk. Og det gør borgerne flittigt i Aabenraa Kommune.
25
022014
Når borgerne vælger at modtage breve fra Aabenraa Kommune og andre offentlige myndigheder i deres digitale postkasse, er de samtidig med til at spare kommunen for udgifter til porto og papir.
I Aabenraa Kommune har man regnet på sagen:
- Vi har sendt 35.000 sider til borgernes digitale postkasser fra marts til december 2013. Det svarer til 14 kasser kopipapir, fortæller projektleder i Digitalisering Steen Meyer Larsen.
- I samme periode har vi sendt over 8000 digitale forsendelser til borgernes postkasser. Det ville have kostet ca. 50.000 kr. i porto, hvis vi havde sendt brevene på papir, forklarer Steen Meyer Larsen.
I november sidste år havde godt 22% af borgerne i Aabenraa Kommune en digital postkasse, og 1. november i år bliver det obligatorisk for alle. Steen Meyer Larsen opfordrer til at oprette postkassen på borger.dk allerede nu:
- Det er nemt og sikkert at skrive digital post til det offentlige. I postkassen kan man også vælge at se den post, man modtager i e-Boks. På den måde samler man sin post fra offentlige myndigheder og private virksomheder ét sted.
Man kan også gemme al sin post fra det offentlige sikkert i den digitale postkasse, så man ikke behøver printe brevene ud og opbevare dem i ringbind.
Du tilmelder dig digital post på www.borger.dk . Klik på Min post øverst på siden. Du skal have NemID for at oprette en digital postkasse. NemID bestilles på www.nemid.nu