Gå til hovedindhold

Svære ord der er gode at kende

Hvis du skal til møde med en børne-og ungerådgiver i kommunen, kan det være nogle ord, som du ikke kender så godt. Derfor har vi lavet en liste med ordene og en forklaring på dem. 

Indhold

    Billede af eftertænksom teenagedreng fra kampagnen "DinSide" med sloganet " Du har ret til hjælp, hvis du har brugt for det"

    Kommunen

    Danmark er delt op i 98 områder, man kalder kommuner. I hver kommune er der
    medarbejdere, der arbejder med, at tingene fungerer. Medarbejdere fra kommunen
    står blandt andet for skoler, veje og affald, men også for at hjælpe børn og unge,
    der ikke har det godt.

    Ifølge loven skal de voksne, der arbejder i Familieafdelingen, undersøge det, hvis
    nogen er bekymrede for, hvordan et barn eller en ung har det. De skal finde ud af, om
    barnet eller den unge har brug for hjælp, og de skal hjælpe, hvis der er brug for det. 

    Børne- og ungerådgiver

    De mennesker i kommunen, der arbejder med at skaffe hjælp til børn eller familier,
    der ikke har det godt, hedder børne- og ungerådgivere. Nogle gange kaldes de også
    for socialrådgivere, rådgivere eller sagsbehandlere.

    Bisidder

    Når du er til møde med kommunen, har du altid ret til at have en ”bisidder” med.
    En bisidder er en person, der kan hjælpe og støtte dig til møderne. En bisidder skal
    være over 15 år, og det er dig, der bestemmer, om du vil have en bisidder, og også
    hvem det skal være. Det kan være fx en lærer eller et familiemedlem. Du kan også
    få en professionel bisidder, fx gennem BørneTelefonen. 

    En sag

    Man kan ”have en sag” i kommunen. Det er det, man kalder det, når børne- og
    ungerådgiveren fra kommunen følger med i, hvordan et barn eller en ung har det.
    Det, som rådgiveren finder ud af, og som de skriver ned, kalder man også for ”en
    sag”. Det vil sige papirer eller filer på en computer med notater om, hvad forskellige
    personer har sagt, referater fra møder eller beslutninger, der er blevet taget. Sådan
    en sag kan også kaldes en journal. 

    Rettighed

    Som barn og ung har du rettigheder, hvis du har en sag i kommunen. Du har fx ret til
    at blive spurgt, hvad du selv synes. Det er også en rettighed at have en bisidder med
    til møderne. Du har også ret til at se din egen sag. Det kalder man retten til aktindsigt.

    Inddragelse

    At blive inddraget betyder, at man skal spørges – og at ens mening skal tælle med.
    Hvis en børne- og ungerådgiver skal finde ud af, hvordan et barn eller en ung har det,
    skal han eller hun altså tale med barnet eller den unge, og lytte til det, der bliver fortalt.
    Det kaldes også, at barnet eller den unge har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at
    man som barn eller ung altid selv kan bestemme, men at der altid skal lyttes til én. 

    Underretning

    En underretning er, når nogen har skrevet eller ringet til kommunen for at fortælle,
    at de er bekymrede for, hvordan et barn eller en ung har det. Det kan fx være en lærer,
    der har lavet underretningen, men det kan også være et familiemedlem eller en nabo.
    I Danmark har alle voksne pligt til at give besked til kommunen, hvis de er bekymrede
    for, at et barn eller en ung ikke har det godt. 

    Parter

    De mennesker, en sag handler om, kaldes for parter. Parterne i en sag er næsten altid
    barnet eller den unge og de voksne derhjemme. Børne- og ungerådgiveren kan altid
    svare på, hvem der er parter i en sag. 

    Screening, afdækning og børnefaglig undersøgelse

    Hvis en rådgiver skal undersøge, hvordan et barn eller en ung har det, foregår det
    i fere trin. Det starter med en screening, hvor børne- og ungerådgiveren ser på de
    informationer, som findes i sagen, og måske taler med barnet eller den unge og
    hans eller hendes forældre. Her prøver rådgiveren at finde ud af, om der er noget,
    der skal undersøges nærmere. Hvis der er det, laver rådgiveren en afdækning.
    Så holder rådgiveren måske et netværksmøde med nogle af de voksne, der kender
    barnet eller den unge og forældrene. Rådgiveren taler også mere med barnet eller
    den unge. Hvis der er brug for at undersøge mere om, hvordan barnet har det,
    kaldes det en børnefaglig undersøgelse. Så bruger rådgiveren mere tid på at tale
    med de voksne, der kender til barnet eller den unge. 

    Netværksmøde

    På et netværksmøde mødes børne- og ungerådgiveren med nogle af de voksne,
    der kender barnet eller den unge. Det er fx familiemedlemmer, lærere fra skolen eller
    studiet og pædagoger fra fritids- eller ungdomsklubben. Nogle gange vil barnet eller
    den unge også være med til mødet sammen med sin bisidder.

    Indsats

    Indsatser er et fælles ord for den hjælp, en kommune kan beslutte at give til et barn,
    en ung eller en familie. En indsats kan fx være timer med en psykolog eller en
    kontaktperson. Det kommer an på, hvad børne- og ungerådgiveren vurderer er den
    bedste hjælp. 

    Afgørelse

    Nogle af de beslutninger, som rådgiveren tager om, hvordan et barn eller en ung skal
    hjælpes, kaldes for “afgørelser”. Det er fx en “afgørelse”, hvis et barn eller en ung skal
    have en kontaktperson. Afgørelser kan man klage over. Børne- og ungerådgiveren
    kan altid svare på, om noget er en afgørelse. 

    Barnets plan/ungeplan

    Når børne- og ungerådgiveren har fundet ud af, hvilken hjælp barnet eller den unge
    skal have, lægger rådgiveren en plan med tydelige mål for, hvad der skal blive bedre
    – og hvordan det skal ske. Du har ret til at fortælle, hvad du synes, du har brug for.
    Og planen bliver ofte lagt sammen med dig og de voksne, du bor sammen med.

    Opfølgning på indsats

    Når børne- og ungerådgiveren har fundet ud af, hvilken hjælp du skal have, skal
    rådgiveren fere gange tjekke, hvordan det går med dig og den plan, I sammen
    har lagt. Måske betyder det, at I ændrer planen, for at den virker bedre. Her skal
    rådgiveren lytte til dine ønsker og behov. 

    Billede af eftertænksom teenagepige fra kampagnen "DinSide"