Røntgen

På klinikkerne udføres almindelige røntgenundersøgelser af tænder og kæber.

Information om røntgenundersøgelse af tænder og kæber.

Røntgenundersøgelse

På klinikkerne udføres almindelige røntgenundersøgelser af tænder og kæber.

Røntgenundersøgelse er et vigtigt redskab til at stille diagnoser.  En røntgenundersøgelse skal være til gavn for barnet, og barnet vil derfor kun få foretaget en røntgenundersøgelse, hvis det er nødvendigt for at stille en korrekt diagnose og dermed tilbyde den rigtige behandling.

Er der risiko ved røntgenstråler

Vi bliver dagligt udsat for stråling fra omgivelserne - fra jorden, luften vi indånder, maden vi spiser og fra byggematerialer.  Dette kaldes tilsammen for den naturlige baggrundsstråling.

Effektiv strålingsdosis måles i μSv, og den naturlige baggrundsstråling i Danmark er målt til 8 μSv pr. døgn.

Nedenstående skema viser størrelsen af den ekstra strålingsdosis, man får ved en timers flyrejse, samt størrelsen på den ekstra strålingsdosis man får ved de typer røntgenundersøgelser, der foretages på klinikkerne i Aabenraa Kommunale Tandpleje.

Ekstra strålingsdosis μSv Svarer til naturlig baggrundsstråling i
    Flyrejse 1 time i 10 km´s højde 5 μSv 15 timer
    Et almindeligt røntgenbillede 1,5 μSv 4 ½ time
    Oversigtsrøntgenbillede -  OPG 8 μSv 1 døgn

Der er ingen krav om afdækning af kroppen med blyforklæde ved røntgenoptagelse af tænder, hænder og kranium, - heller ikke for børn og gravide.

Kilder: Strålehygiejnisk institut.dk, Sundhedsstyrelsen.